Responsive Ad Slot

HOLIDAY

Tempat Menarik, JJCM, hipster

Hiking Bukit Kepayang Sampai Kepayang Hill Bypass

Nampaknya cerita Bukit Kepayang ni akan memenuhi ruang dalam blog saya. Setiap bulan mesti akan ada cerita tentangnya. Bulan September je dah dua kali saya jelajah Bukit Kepayang. Bulan Oktober juga saya mulakan dengan hiking Bukit Kepayang juga sebab route lebih mudah dan dekat dengan rumah.

Malas nak pergi jauh-jauh. Janji misi kami tercapai sekurang-kurangnya hiking sebulan sekali paling tidak. Dapat dua tiga kali bagus juga.

Memandangkan asyik ikut route yang sama, encik suami ajak berjalan jauh sikit sampai ke Kepayang Hill Bypass. Biasanya kalau nak berjalan jauh kami pusing buat loop sampai kuil India tu tapi kali ni lebih jauh perginya.

Kami hiking pagi Ahad 6 Oktober, cuaca mendung. Jam 7.30 pagi pun tak cerah-cerah lagi. Macam nak hujan pun ye. Padahal malam tu dah hujan rasanya. Kami teruskan je lah selagi tak hujan lebat.

Hiking Bukit Kepayang

Kami mulakan pendakian pada jam 7.38 pagi. Ikut route tasik bunga teratai (Lotus pond). Nampak macam semakin meriah pula pokok bunga memenuhi tasik. Agaknya musim hujan ni semakin membiak lah dia.

Cantik rupa paras bunga teratai yang sedang mekar di waktu pagi. Berhenti sebentar potretkan bunga teratai yang cantik.

Kami jalan terus sampai ke big pipe trail tu tapi tak ikut situ, kami ke kanan dan terus ikut route mendaki ni. Malas nak ikut big pipe trail tu sebab baru lepas hujan kan. Malas nak kotor-kotor bertanah dan malas nak pegang tali juga. Cukuplah sekadar lecak kena kasut je.

Hiking Bukit Kepayang

Ikut route yang ni akan jumpa main route yang biasa pendaki-pendaki lalu. Route ni memang mendaki je sampai ke puncak. Tak ada landai-landai dah.

Bila dah sampai di sini maknanya dah nak hampir sampai ke puncak dah tu. Sikit je lagi.

Lebih kurang 5 minit ikut pace saya, sampailah ke puncak. Kalau dah biasa, seminit dua dah sampai puncak dari lokasi di atas ni. Tapi kitonyo pace slow. Leha-leha je.

Hiking Bukit Kepayang

Di puncak ni landai je. Ada yang berlari dan berjalan santai sambil menikmati permandangan dari aras tinggi. Kali ni saya bergambar di papan tanda yang ni pula. Kita tukar-tukar permandangan bila naik Bukit Kepayang ni.

Hari Ahad kali ni macam meriah sikit ramai orang. Kadang tu sunyi juga bila tak ramai. Kami terus berjalan sampai ke route kuil India. Ambil jalan ke kanan untuk ke atas lalu tepi Kuil India. Kalau ambil kiri ke bawah ke jalan raya besar.

Dari kuil India kami naik puncak yang ada papan tanda kayu Kepayang Hill tu dan turun ikut laluan landai ke bawah dari lokasi ada basikal lama. Berjalan sampai ada simpang hiasan pasu yang ni. Jalan terus je untuk ke Kepayang Hill byPass.

Hiking Bukit Kepayang

Route dia landai dan ada menurun. Kena berhati-hati sebab licin selepas hujan. Was-was juga sebenarnya. Tapi disebabkan encik suami rujuk map, kita confident laha sikit.

Dah berjalan jauh akhirnya jumpa juga papan tanda Kepayang Hill byPass ni. Fuhh..legaaa...Jauh betul perjalanan nak sampai sini. Ingatkan dekat. Sebelum jumpa papan tanda ni akan melalui kawasan landai yang luas dan terang.

Lepas tu akan masuk hutan semula. Boleh tahan semak juga tapi laluan dia masih jelas dan boleh rujuk tanda ikatan plastik putih di pokok-pokok.

Hiking Bukit Kepayang

Lebih kurang berjalan 8 minit macam tu, kami nampak laluan mendaki ni. Tandanya dah nak sampai puncak Kepayang Hill byPass. Ada disediakan tali untuk memudahkan pendakian. Agak licin juga sebab lepas hujan kan.

Hati-hati ada lebah kecil di kawasan ni. Risau juga sebenarnya di sengat lebah. Tapi kita berhati-hati je lah dan berdoa lah tak berlaku apa-apa yang tak di ingini.

Yeay, akhirnya sampai juga Kepayang Hill byPass setelah kali kesebelas naik Bukit Kepayang. Sebelum ni bercita-cita juga nak sampai sini tapi masa tu rajin belum sampai lagi. Bila dah rajin ni, dapatlah kita sampai sini.

Hiking Bukit Kepayang

Patutlah banyak lebah di sini sebab ada bunga butter daisy warna kuning tu, bunga matahari versi kecil. Kawasan ni sini lapang dan rata je. Dapatlah menyaksikan kenderaan di jalan raya bawah tu lalu lalang. Nampak rendah je tapi nak sampai sini jauh jugalah pada saya.

Cukuplah sekali ni kot sampai sini. Lepas ni kita hiking route biasa je lah.

Dah berjalan jauh pun tapi langkahnya tak cukup pun 10 ribu langkah. Ambil masa hampir 2 jam jugalah. Balik rumah sambung buat cardio workout.

Turun je Bukit Kepayang hujan renyai. Masuk kereta hujan pun berhenti. Mujur tak hujan lebat. Tapi syok juga hiking waktu mendung ni, dia sejuk sikit tak panas. Hiking pun santai-santai je.

Oatside Coffee Latte

Tak pasal-pasal terjebak beli Oatside Coffee Latte ni sebab terpengaruh dengan posting anak buah. Dia beli stok di TikTok sekaton terus buat stok. Murah lagi katanya. Masa tu kita pun hold dulu lah. Letak dalam list. Kot terjumpa nanti baru beli. Malas nak beli online.

Haritu alang-alang ke Jaya Grocer mencari buah strawberry dan donut peach, kita cari lah minuman oatside oat milk ni. Buah strawberry dapat, buah donut peach je yang tak dapat. Bukan musim kot?

Suka beli buah dan sayur di sini sebab elok dan segar. Buah dan sayur pun banyak yang rare, susah nak dapat di supermarket lain.

Selain beli buah strawberry, beli buah naga dan sayur alfalfa juga. Sedap tu buat tumis. Ratah gitu je pun sedap.

Selesai cari barang utama, jomlah kita cari barang sampingan pula. Oatside oatmilk coffee jangan lupa! Rupanya da banyak pilihan saiz dan jenis minuman oatside oatmilk ni. Sejak bila kewujudan oatside ni saya pun tak mengkaji.

Oatside Coffee Latte

Saya beli triple pack saiz 200ml ni. Okaylah untuk buat rasa-rasa. Harga promo seperti dalam gambar di atas. Saya pilih perasa latte. Dulu saya suka coffee caramel-caramel bagai. Sekarang lebih suka coffee latte. Tukar selera.

Rasa coffee latte oatmilk based yang sedap. Tapi lagi sedap kalau yang fresh lah. Ini kalau buat rasa-rasa nak minum kopi okaylah. Dia tak manis dan mild kopi sebab latte kan. Tapi terasa lah oat dia tu. Penggemar oat mesti suka.

Sedap juga. Boleh buat stok di rumah kalau tiba-tiba terasa nak minum oatmilk coffee latte.

Ke Pasar Ampangan Seremban Baru

Selepas hiking Bukit Kepayang, jom kita ke Pasar Ampangan Seremban yang baru di buka pada 18 September 2024 haritu. Tujuannya nak membeli barang-barang dapur lah. Barang basah dan kering.

Pasar Ampangan baru ni tak jauh pun dari Pasar Ampangan lama. Cantik bangunan pasar yang baru ni. Ye lah kan, baru lagi memang lah cantik. Dari pasar lama menjadi sebuah kompleks moden.

Pasar Ampangan Seremban

Pertama kali datang sini memang terpinga-pinga lah kita. Mana nak parkir semua tu. Ada parkir luar dan parkir bertingkat di atas. Parkir bawah dah tentu lah penuh sebab orang malas nak ke tingkat atas naik turun lif bagai.

Kalau dah ke pasar, kita beli barang basah yang segar-segar lah. Biasanya beli ikan kembung. Kalau nak tukar menu beli ikan siakap. Selain ikan, beli juga sotong besar, udang atau kalau ada kerang elok baru beli.

Beginilah rupa pasar basahnya. Sebaris tu memang jualan barang basah je lah. Pilih je kedai mana yang menepati bajet dan selera masing-masing. Bahagian ayam dan daging sebelah belakang kedai ikan ni. Kami jarang beli ayam dan daging. Jadi, ambil gambar kedai ikan je.

Pasar Ampangan Seremban

Dah selesai di bahagian basah, kita ke bahagian kering pula untuk beli stok kentang. Saya beli kentang holland sebab cepat empuk bila direbus. Ye lah, hari-hari sarapan telur dan kentang. Memang kena beli stok setiap minggu. Seminggu 12 biji untuk 5 hari sarapan dan bekal diet encik suami.

Tak lupa juga tambah stok buah-buahan. Setiap minggu beli buah naga je. Pernah beli buah dokong tu. Elok je dijual segugus segugus. Elok dan manis rasa dia. Berbaloi beli buah segar dan elok ni.

Eh, lupa nak ambil gambar kedai sayur. Sayur jangan dilupakan. Kena beli juga. Wajib ada sayur. Banyak lagi kedai-kedai di Pasar Ampangan ni. Ada jual kerepek, makanan tempatan dan sebagainya.

Bersih dan agak luas juga ruang pasar ni. Tapi kalau ramai agak sesaklah sikit. Kemudahan lain yang disediakan seperti toilet dan bangku.

Suka membeli barang basah dan kering di sini. Segar dan elok. Urusan jual beli pun mudah sebab kebanyakkan penjual terima bayaran melalui QR code.

Tapi pastikan jugalah bawa duit tunai. Nak beli barang nilai kecil tu boleh lah guna tunai je. Tentang harga, ada murah ada mahal. Kalau mahal tapi elok tu kira berbaloilah juga. Harga barang zaman sekarang, kita nak expect apa kan.

Hiking Bukit Kepayang Sekejap Je

Bulan September hanya dapat 2 kali je buat aktiviti hiking. Itupun hiking Bukit Kepayang je lah. Dekat dan mudah. Kira okaylah tu misi berjaya at least sebulan sekali dua macam tu naik bukit. Sesekali kita berdamai dengan alam. Bukan selalu.

Tapi kalau dapat setiap minggu tu, memang best lah! Penat yang berbaloi. Dapat bakar lemak, dapat menyihatkan badan bila keluar peluh dan menyihatkan jantung.

Selain itu, menikmati alam sambil melepaskan endorphins untuk kesihatan mental. Kita akan dapat feel good chemicals atau happy hormone yang dikenali sebagai dopamine untuk kesihatan yang lebih baik. Sebab tu kalau hiking akan rasa happy. YTJT.

Untuk penutup September, kami hiking santai dan sekejap je di Bukit Kepayang pada 29 September. Cuaca agak mendung nampaknya. Awal pagi tak banyak kenderaan di jalan raya. Tak sibuk dan kami sampai awal.

Hiking Bukit Kepayang

Mula hiking pada jam 7.08 pagi. Kami ikut laluan tasik bunga teratai (Lotus Pond) boleh rujuk dalam blogpost hiking Bukit Kepayang laluan pacak. Kami ikut laluan yang sama cuma kali ni tak berjalan lebih jauh. Hanya setakat puncak dan tak sampai ke kuil India tu.

Lepas melalui tasik bunga teratai. Jalan landai sekitar 7 minit macam tu akan sampai big pipe trail ni. Di situ boleh jalan ke kanan, ke kiri atau ke depan ikut trail pacak ni. Ikutlah mana nak pergi. Kami terus ikut laluan pacak ni.

Nasiblah bila hiking waktu selepas hujan ni. Memang bertanah lah semua. Tak suka jumpa tanah macam ni. Licin pun satu hal juga. Tapi hadap je lah. Barulah mencabar, kan?

Hiking Bukit Kepayang

Laluan ni dia naik dan naik. Tapi ada je laluan landai sikit-sikit. Dapatlah rehat ambil  nafas sikit.

Cabaran terakhir laluan mendaki yang mencabar juga. Tali disediakan untuk memudahkan pendakian.

Ini antara laluan yang biasa kami tempuh kalau hiking di Bukit Kepayang. Jarang bertembung dengan orang lain. Sekali dua je. Mungkin ramai yang ikut laluan biasa tu. Kalau nak mencabar sikit, bolehlah ikut laluan sini.

Ada lagi laluan mencabar, cuma kami tak explore je. Risau lah kot jumpa jalan mati lagi macam hari tu. Dah lah trail pacak bukan main.

Ikut big pipe trail ni ambil masa 40 minit untuk sampai ke puncak. Itu ikut pace kami lah. Pace orang lain mungkin lagi laju lah kot sampai puncak. Kami hiking santai-santai je.

Hiking Bukit Kepayang

Sambil berjalan kita nikmati permandangan indah waktu pagi.  Bila mendung lambat panas nampaklah kabus kabus di celah-celah bukit. Cantik permandangannya.

Waktu kami sampai puncak tak ada orang lansung. Aikkk mana pergi semua orang. Biasanya meriah. Mungkin meriah di hari Sabtu je kot. Hari Ahad ni macam sunyi sikit. Tak ada lah berebut nak bergambar di sini kan.

Tak lama di puncak, dah bergambar terus turun. Turun ambil masa kejap je 29 minit sebab ikut laluan mudah. Dapatlah sejam lebih sikit. Okaylah tu buat penat sekejap.

Semoga konsistent dapat buat sampai hujung tahun dan seterusnya. Semoga misi berjaya. Bukan hangat-hangat tahi ayam macam azam nak kurus tu. Opss...

Kita jaga kesihatan selagi boleh. Kurus tu letak nombor dua dulu ye.

Beralih Kepada Logitech Lift Vertical Ergonomic Mouse Komputer

Setelah 6 tahun berkhidmat, silent mouse komputer telah menunjukkan tanda-tanda tak sihat. Bebola dia dah gelong. Bila scroll ke atas ke bawah dia jadi loose. Sebelum ni pernah jadi benda yang sama tapi lepas bersihkan dia okay je.

Tapi kali ni dia tak tentu arah sudah. Maknanya kita kena tukar baru. Ada lah alasan untuk tukar yang baru tu. Lagipun dia punya getah bahagian kita letak ibu jari tu pun dah haus dah. Bila bersihkan pun serpihan getah-getah dia ikut tertanggal.

Itu menguatkan lagi alasan untuk beli baru. Kan!

Kami bercadang nak beli di AEON Seremban 2 je. Nak pergi ALL IT Hypermarket di IOI macam tak rajin. Jadi pergi AEON je lah terpaling dekat pun.

Mulanya kami pergi kedai komputer. Tapi tak banyak pilihan. Jomlah kita tengok di bookstore POPULAR. Kot ada yang berkenan ke kan. Kita survey dulu.

Hasil carian di situ, saya memilih Logitech Lift Vertical Ergonomic Mouse warna pink. Rasanya ini pertama kali saya pilih mouse warna pink. Walaupun peminat tegar warna pink tapi belum terdetik lagi nak warna pink. Ini kalilah pilih warna pink.

Dan saya masih memilih jenama yang sama iaitu logitech. Jenama barangan komputer yang dipercayai dan terbaik.

Lift Vertical Ergonomic Mouse

Saja saya pilih jenis ergonomic untuk keselesaan tangan bila buat kerja dalam tempoh yang lama. Kita ni jenis buat kerja depan komputer je, macam sesuailah tu. Saiz pun sesuai dengan saiz tangan saya. Untuk elakkan terjadinya carpal tunnel syndrome pun ye juga.

Mouse ni juga memiliki kelebihan tanpa bunyi. Tak lah bising kita dok tekan-tekan mouse tu.

Selain tu ada button tambahan di bahagian tempat letak ibu jari. Button untuk back and forward. Jadi, tak payah lah kita nak cari anak panah back atau forward button di screen monitor. Tekan je di mouse tu. Mudah! Tapi saya belum biasa lagi. Almaklumlah benda baru.

Saya dah guna sejak bulan September hari tu. Setakat ni dah boleh biasakan tangan dengan ergonomic design ni. Cuma button tu je lah sedikit kekok. Belum biasa lagi. Lama-lama nanti mahirlah dia. Kita tengok berapa lama pula ketahanan mouse ni nanti.

Braces Monthly Review 5 Bulan

Diam tak diam dah 5 bulan hidup bersama braces. Rasa sakit hanya sehari dua selepas pakai braces. Sekarang dah serasi hidup bersama aman damai gitu. Tak ada masalah berbangkit.

Appointment bulan September haritu dengan doktor gigi yang mula-mula consult dan pakaikan braces. Kali ni rawatan di bilik bawah je. Jadi, tak perlu naik ke tingkat atas.

Selepas daftar, isi consent form, tandatangan dan set temujanji seterusnya kita pilih warna getah O ring. Biasanya saya dah siap-siap decide nak pakai warna apa untuk seterusnya. Tapi kalini macam tak ada idea nak pilih warna apa.

Tengok koleksi getah O ring di bawah ni macam banyak warna-warna menarik. Jadi rambang mata lah pula.

Braces Monthly Review

Akhirnya saya pilih warna hot pink yang ni. Dia macam tak warna hot pink sangat lah. Okaylah kita cuba warna pink pula. Inikan warna favourite saya. Lambat sikit nak pilih warna ni sebab risau tak sesuai dan risau kalau cepat bertukar warna bila makan lauk pauk warna kuning dan sewaktu dengannya.

Biasanya meriah tapi haritu temujanji saya awal sikit, waktu klinik baru dibuka. Jadi memang lenganglah sikit.

Tak lama menunggu, pembantu doktor gigi panggil masuk. Selepas check, doktor hanya tukarkan getah O ring sahaja untuk ketatkan wayar sebab gigi depan bawah masih belum tegak sepenuhnya.

Doktor kata ambil masa sikit dan biarkan dia tegak dulu baru proceed untuk seterusnya. Okay baiklah, kita sabar menunggu. Trust the process, as usual. Gigi bawah sebelah kanan dah kurang jarak tapi sebelah kiri pula gap bertambah.

Warna pink tu nampak ceria sikit tapi lepas tu macam menyesal. Lupa pula kalau pink campur kuning, in case makan lauk masak lemak cili api nanti jadi warna oren. Ahh sudah...

Sebelum ni warna midnight blue bertukar jadi warna hijau gelap sebab makan masak lemak cili api tu ha...Kita dah lah bukan penggemar warna hijau. Nasiblah...

Kadang malas nak fikir dia nak bertukar warna apa sekali pun, janji dapat makan sedap. Haha...Bulan Oktober masih tak ada idea nak tukar warna apa. Kita tengok je lah warna apa yang available nanti.

Sabar menanti pergerakan gigi ke arah susunan yang lebih elok.

Terokai Dunia Sains Di Pusat Sains Negara Kuala Lumpur

Cerita bulan September haritu, kami ke Pusat Sains Negara di hari pertama sekolah lepas habis cuti sekolah. Dah habis cuti sekolah baru nak berjalan-jalan.

Kisahnya sebab encik suami cuti hantar mak appointment. Ada masa petang tu kita jalan-jalan kejap. Terokai dunia Sains di Pusat Sains Negara.

Pusat Sains Negara

Kami pergi hari Isnin, dengan harapan tak ramai orang lah. Ye, memang tak ramai orang sangat. Dapat pula parkir yang tak berapa jauh.

Masuk-masuk terus encik suami beli tiket. Harga tiket Pusat Sains Negara seperti di bawah. Sangat berbaloi datang sini ramai-ramai sebab tiket murah.

TIKET BAYARAN MASUK

Kumpulan Murid Sekolah Rendah (termasuk Guru)* : RM0.00
Kumpulan Murid Sekolah Menengah (termasuk Guru)* : RM0.00
Kumpulan Dewasa (minima 10 orang) : RM5.00

*Kalau nak masuk OBSKURA dengan add on harga lain.

Pusat Sains Negara

Kami pergi 6 orang. 3 orang dewasa, 1 warga emas dan 2 kanak-kanak. Total semua RM57.00 termasuk tiket masuk OBSKURA tu.

Nak masuk sini pastikan tak bawa makanan dan minuman. Botol air pun tak boleh. Payung dan barang-barang yang tertentu tidak dibenarkan di bawa masuk. Kena semak sebelum datang. Tapi kalau terbawa, ada tempat untuk letak barang-barang sebelum masuk.

Pusat Sains Negara ada 3 bahagian

1. Galeri pameran dalaman (indoor)
  2. Pameran bertema
  3. Zon pameran luaran (outdoor)
Kami sempat terokai dalaman dan pameran bertema je. Outdoor tak sempat sebab kami masuk pun dah jam 2 lebih macam tu. Mana sempat nak terokai semua tempat.

1. GALERI PAMERAN DALAMAN (INDOOR)

• Akuarium Hidupan Marin

Pusat Sains Negara

Sementara menunggu encik suami membeli tiket, kami cuci mata tengok kehidupan marin yang berhampiran. Ada banyak jenis ikan yang dipamerkan.

Dah beli tiket, jom kita masuk!

• Akuarium Ikan Air Tawar

Pusat Sains Negara

Masuk-masuk je akan melalui terowong besar akuarium ikan air tawar ala-ala akuarium Aquaria dan Oceanarium. Teruja tengok ada pelbagai jenis ikan dan pelbagai saiz.

• Galeri Wonderspark

Disini bermulanya alam sains untuk kita belajar tentang fenomena alam semulajadi. Tentang akua, angin, cahaya yang berkait dengan teknologi. Teruja tengok bagaimana sesuatu itu berlaku.

Dah penat berjalan dan bermain dengan alam sains, berhenti seketika boleh layan movie tentang bencana alam.

Pusat Sains Negara

Ketahui bagaimana ombak tsunami berlaku.

Tempat di bawah ni tak pasti ada ke tidak. Ke kami yang tak perasan atau tak sempat tengok.

• Galeri Eureka

• Kids’ Discovery Place

• Peneroka comel

• Kid’s World

Pusat Sains Negara

Kid's world ni berada di tengah-tengah bangunan. Sebenarnya ini tempat terakhir kami singgah sebelum naik ke tingkat dua. Disini ada banyak permaianan yang menarik untuk anak-anak.

Ada taman permainan dan bermacam-macam jenis permainan interaktif untuk anak-anak explore. Menarik sangat. Paling menarik, piano gergasi ni.

Agak lama juga habiskan masa di Kid's world. Anak buah dua orang ni bukan main seronok main lagi. Kalau dibiarkan memang disini je lah habiskan masa.

Kami terus bergerak ke tingkat dua.

Pusat Sains Negara

Saya pula rasa kagum dengan bumbung Pusat Sains Negara yang berbentuk bulat ni. Tak lupa untuk potretkan gambar di sini tanda hadir.

• Laluan ke Alam Sains

Di sini boleh main bermacam-macam jenis permainan sains. Agak teruja juga di sini. Seronok! Mak pun seronok jalan-jalan tapi agak penat. Tak boleh jalan-jalan lama. Mujurlah ada banyak kerusi disediakan di sini.

• I-Rays

Di sini seronok juga bermain dengan sinar cahaya. Tapi tu lah tak ambil gambar pula di sini.

• Galeri Penerbangan

Yang ni kami hanya lalu je. Konon nak cuba permainan interaktif di situ tapi kena beratur. Malas lah pula nak menunggu sebab kejar masa nak ke tempat lain.

2. PAMERAN BERTEMA (OBSKURA XR)

TAMAN DIGITAL

• Luncur Pelangi

Bahagian yang menyeronokkan, kita main gelonsor pelangi. Bila kita gelonsor dia akan jadi warna pelangi. Cuma yang tak bestnya sebab dia tak licin. Kena mengengsot lah pula. Gambar tak jelas sebab screenshot je dari video.

• Jelajah Biru

Pusat Sains Negara

Sebenarnya jumpa ni dulu barulah jumpa luncur pelangi tu. Di sini disajikan dengan permandangan kehidupan laut di layar putih. Lighting tak on point, jadi gambar pun kabur.

• Metro Tekno

Tak ada gambar di sini.

DUNIA FANTASI

• Portal Poligon

• Menangkis Serangan

• Riak Rimba

Pusat Sains Negara

Di sini dapat menyaksikan kehidupan rimba di layar putih. Ada juga permainan interaktif. Kami tak sempat explore.

• Cabaran Mendaki

Anak buah cuba cabaran mendaki ni. Bolehlah ujian kekuatan kaki dan tangan. Dan juga keberanian. Ini untuk budak-budak je okay. Orang dewasa perhati je.

Okay, tempat terakhir yang kami singgah di tempat permainan ni. Maaf, saya lupa namanya. Dapatlah anak-anak buah main sekejap sebelum kami dihalau keluar. Eh takdelah kena halau hambat keluar. Pekerja cuma cakap dah tamat waktu dah. Jadi, kenalah kita beredar. Jangan buat-buat tak faham pula.

Pusat Sains Negara

Kesian pula dengan si adik baru nak bermain dah kena berhenti. Si kakak pun tak puas main lagi. Tapi nak buat macamana kan. Dah nak tutup. Itulah, siapa suruh datang lewat. Jadi, untuk tidak kecewa macam kami kenalah datang awal. Sebaiknya waktu pagi lah. Kami dapat teroka 2 jam lebih je.

Tak tahu pun tempat ni besar rupanya ye. Ada beberapa tempat sedang renovate. Rasanya yang bahagian Dinosaur tu kot. Banyak juga permainan yang tak boleh main sebab rosak. Mungkin masa cuti sekolah ramai pengunjung datang kot.

Outdoor memang tak sempatlah kami nak pergi. Outdoor percuma kot kalau tak silap yang ada water park sekali tu. Mungkin akan datang boleh cuba datang lagi jika ada kesempatan waktu.

3. ZON PAMERAN LUARAN (OUTDOOR)

• Water Plaza

• Taman Prasejarah

• Laluan interaktif

WAKTU OPERASI

BUKA : Sabtu hingga Khamis 9:00 pagi sehingga 5:00 petang (Tiket akhir jam 4.00 petang)
TUTUP : Jumaat

Untuk maklumat lanjut boleh rujuk laman rasmi Pusat Sains Negara. Sangat berbaloi datang sini. Anak-anak seronok boleh belajar macam-macam ilmu sains dan dapat bermain permainan interaktif yang boleh menjana minda dan kreativiti. Kita pun seronok!