Responsive Ad Slot

Slider

Hiking Bukit Kepayang Ikut Trail Pacak Sikit

Hiking Bukit Kepayang ikut trail pacak sikit melalui kolam bunga teratai (lotus pond) dan big pipe trail, tembus di Puncak Tokong Cina

3 minggu cuti hiking, rasa macam tak best pula. Dia bukan boleh cuti lama-lama. Rindu! Maka, jomlah kita kembali hiking di Bukit Kepayang pada 14 Julai yang lepas. Kali ni ikut trail yang agak pacak sedikit. Saja nak uji kaki.

Hiking Bukit Kepayang

Kami sampai sini jam 7.11 pagi. Awal dan agak mendung juga cuaca pagi tu. Macam biasa ikut trailhead Bukit Kepayang yang biasa. Tapi kami tak terus ikut jalan tar, kami belok kiri.

Bukit Kepayang

Ini jalan masuk belok ke kiri tu, ada titian papan.

Bukit Kepayang

Jalan ni akan melalui kolam bunga teratai. Ikut je jalan ni sampai lah jumpa jalan terus dan jalan mendaki ke kiri. Silalah ke kiri ye.

Bukit Kepayang

Kemudian akan jumpa big pipe trail ni. Ada papan tanda di situ. Sampai sini ada pula penunggu bukit, ada 4 ekor tak silap. Dalam gambar ada 2 je sebab 2 ekor lagi dah berlalu pergi. Bacalah doa untuk melindungi diri iaitu Surah Al Baqarah ayat 18.

صُمٌّ ۢ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُوْنَۙ
ṣummum bukmun 'umyun fa hum lā yarji'ụn
Ertinya : (Mereka) tuli, bisu, lagi buta, sehingga mereka tidak dapat kembali
Surah Al Baqarah, ayat 18

Syukur mereka berlalu pergi dan tidak menyalak. Kita ni sebenarnya penakut anjing. Tapi lepas baca doa ni ada keyakinan dan rasa selamat. Alhamdulillah...jadi pemberani sikit walaupun dup dap dap berdebar lain macam.

Bukit Kepayang

Selepas satu tingkat trail mencanak sikit ni, ada lagi canaknya. Eh eh, kita tak sempat habis penat lagi. Trail yang ni semak sikit tapi masih jelas. Mungkin jarang yang ikut trail ni kot.

Bukit Kepayang

Terus keluar dan melalui jalan sedikit landai dan terang ni. Rasa legalah sikit.

Bukit Kepayang

Kemudian trail pacak yang terakhir. Ayuh kita!

Bukit Kepayang

Baru tahu trail ni tembus ke sini rupanya. Trail ni jalan sikit je lagi dah sampai puncak, ada tokong Cina tu.

Bukit Kepayang

Kami jalan terus. Tak bergambar di batu besar tu, bergambar di sini je lah tanda hadir.

Bukit Kepayang

Kami jalan terus dan pusing ikut Kuil India tu baru naik atas puncak lagi satu ni. Ini pun boleh tahan ramai juga orangnya. Tak dapatlah nak bergambar di situ di papan tanda kayu tu. 

Malas nak menunggu giliran. Tak apa, kita selalu datang sini. Tak kisah dah tak bergambar di situ pun. Janji ada satu gambar di papan tanda pun jadilah.

Bukit Kepayang

Macam biasa turun bukit ikut laluan mudah je dan lebih jauh sikit. Banyak lah sikit steps kita kan. Lepas tu bolehlah berlari sikit.

Bukit Kepayang

Dapatlah rekod berjalan 3 km ikut trail ni dah berjalan jauh sikit dan mencabar dengan trail mencanak sikit tu. Next time kita ikut trail lain pula. 

Bukit Kepayang

Orang Seremban tak payah pergi jauh nak hiking, hiking Bukit Kepayang ni pun dah cukup buat pecah peluh jaga kesihatan. Terpaling kagum, auntie-auntie chinese dah berumur pun masih gagah panjat bukit. Tenang je tengok mereka. 

Walaupun Bukit tengah bandar, adalah sikit bau-bau hutan tu. Bersatu dengan alam menjadikan kita tenang dan secara tak lansung mengaktifkan sistem saraf parasimpatetik sebagai satu terapi.

Bak kata Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah dalam ciapannya di platform X,

Perkuatkan hubungan kamu dengan alam. Hujung minggu, ambil masa untuk pergi beriadah, masuk hutan, berkhemah, mandi air terjun, ke sungai dan panjat bukit atau gunung. Hutan dan alam ada ion yang dapat meneutralkan ion negatif dalam badan kamu.

6
( Hide )
  1. hebatt aktiviti hiking ni wak pon dh lama x buat., huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada masa percuma nanti, boleh lah hiking semula wak.

      Delete
  2. aiyooo mmg x larat dah tgk org hiking hahaha terasa mcm kita pun ikut hiking sekali :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okaylah macam tu, kiranya kita bawa KakRet sekali. hihi...

      Delete
  3. Hiking ini memang addict. Teman saya ada yg sukaaa sangat hiking. Dan mendaki gunung juga. Dia bilang, sekali dah jatuh cinta berolahraga di alam bebas, pasti akan selalu balik 😄👍 . Tapi baguslah, Krn buat kesehatan juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, sekali dah jatuh cinta mesti akan berkali kali hiking. Saya sekadar santai-santai je untuk kesihatan. Nak naik gunung lagi tu tak tahulah larat ke tidak.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

blogger
© Blog Sihatimerahjambu
simerahjambu