Idea Bekal Untuk Diet

Dulu, bekal encik suami nasi goreng, mi goreng, kuetiau goreng, maggi goreng. Pendek kata, semua jenis bergoreng lah. Typical menu sarapan pagi orang Malaysia lah katakan. Tapi sekarang kita amalkan pemakanan yang lebih sihat. Untuk sarapan je lah tapi.

Masih makan nasi untuk makan tengahari dan makan malam. Cuma porsi tu kita kurangkan lah sikit. Kadang terlebih makan juga kalau lauk sedap. Itu biasa.

Untuk menu pagi biasanya kami sarapan 2 biji telur rebus seorang dan kentang. Kentang tu saya potong wedges dan rebus. Kemudian toskan dan perasakan dengan garlic powder, cajun seasoning dan paprika untuk rasa pedas sikit.

Kentang tu saya masak pada malamnya. Esok pagi nak makan baru saya panggang sekejap atas non stick pan letak butter sikit. Sedap baunya dan rasa kentang pun sedap, buttery dan crispy sikit luarnya.

Untuk bekal encik suami pula, 
  • Telur rebus 2 biji potong empat
  • kentang rebus yang diperasakan dan kemudian panggang
  • butterhead
  • cherry tomato
  • kubis ungu
Bagi menambahkan kesedapan lagi, saya tambahkan thousand island dressing. Maka jadilah egg salad yang sedap. 

Idea Bekal

Hampir sebulan sudah kami sarapan dan bekal menu yang sama untuk encik suami. Belum jemu lagi dan dah terbiasa sudah. Hari minggu pula adalah hari cheat day. Cuti masak pun ye juga. Sebab biasanya akan keluar dan makan di luar.

Idea Bekal

Kalau tak ada idea nak bawa bekal apa, bolehlah tiruvasi menu begini. Mudah dan sedap. Jimat belanja dan jimat masa untuk keluar makan tengahari. Sihat pun sihat.

Selain tu boleh tambah jagung manis, ayam panggang (bahagian dada), kacang panggang dan buah-buahan. Semakin bertambah umur ni, kena jaga makan selain menjaga emosi. Jaga kesihatan dan nak tenang-tenang je. Yang penting kita usaha dari tak buat apa-apa.

Lagi satu, senaman juga perlu seiring. Buat sesuatu supaya bergerak bagi bakar kalori. Jangan sayang lemak sangat. Sesungguhnya sihat itu mahal harganya. Kita usaha, ayuh!

Bekal tak berapa nak aesthetic sangat. Susunan entah kemana. Nak cepat nak cepat nak cepat.


Ke Tempat Tengok Kapal Terbang Landing di MY Last Landing Point (KLIA) Pula

Dari AEON Nilai, singgah di Jalan Pekeliling KLIA (Kuala Lumpur International Airport) / Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur bawa anak-anak buah tengok kapal terbang landing pula. Dah lama berhajat nak bawa mereka, baru ada kesempatan.

Walaupun dah beberapa kali datang, tapi saya tak reti jemu. Mulanya kami pergi di KLIA Cargo Landing Aircraft Spot, tempat biasa pergi tu. Tapi waktu tu kapal terbang berlepas pula. Kalau ambil gambar tu tak sedekat macam mendarat.

KLIA flight landing view location ni ada banyak di sepanjang Jalan Pekeliling KLIA ni. Dari KLIA sampai ke KLIA2. Pilih lah mana-mana spot yang menarik.

Mulanya nak berhenti di Anjung Spotter Observation deck tapi macam tak menarik pula. Sudahnya kami berhenti berdekatan dengan KLIA2 Security Post 6. 

Tempat Tengok Kapal Terbang Landing

Tengah panas pun sanggup tunggu kapal terbang berlepas. Selepas 3 buah kapal terbang berlepas, macam tak puas hati pula tak dapat tengok dengan lebih dekat. Encik suami pun bawa kereta pergi tempat lain pula. Kot ada rezeki mereka.

Akhirnya kami berhenti pula di MY Last Landing Point (KLIA) selepas Air Asia Landing Spot. Seronoklah mereka dapat tengok kapal terbang lebih dekat lagi. Dah dapat tengok dekat, takutlah pula dengan bunyi kuat tu.

Tempat Tengok Kapal Terbang Landing

Mulanya takut, lepas tu suruh Mak Ngah dia ni teman pula. Lepas teman barulah jadi pemberani si kakak ni.

Tempat Tengok Kapal Terbang Landing

Lepas berlalu 3 buah kapal terbang, barulah kami balik. Di sini semua Air Asia je lah tapi. Tak ada lah kapal terbang antarabangsa yang besar-besar tu. Jadilah kan buat budak-budak seronok. Tak boleh nak lepak lama-lama sebab masih panas jam 4 petang. 

Kalau petang-petang memang ramailah lepak dan boleh berlamaan sikit. 

Tempat Tengok Kapal Terbang Landing

My last landing point klia location

KLIA2 Runway 33 Landing Approach, 27, 43900, Selangor

Masuk Mini Petting Zoo Di AEON Nilai

Hari Sabtu lepas, luangkan masa bersama keluarga. Mereka semua dari kenduri di Seremban, kemudian jumpa di AEON Nilai sebelum balik KL. Bawa anak-anak buah jalan-jalan. Tak tahu nak kemana, ke AEON lah kita.

Lepas tu berjalan dalam mall macam tanpa arah tujuan sebab bukan nak shopping kan. Ikut je lah kaki kemana. Kami menuju ke tingkat 2 kot-kot ada permainan animal rides tu. Dapatlah budak-budak ni naik. Sekali tak ada daaa. Ada pusat permainan yang biasa terdapat di mall-mall tu je.
 
Tapi ada pula tarikan menarik di sini. Dino Land ke Adventure Park nama dia entah. Berhenti lah kejap kami di sini. Disini ada Dinosaur Adventure, Mini Petting Zoo dan Rumah Hantu.

Adik ipar dan biras berbincang nak masuk mana satu. Lagi berbaloi kalau beli pakej tiket sekali masuk 3 tempat ni. Tapi kami tak bercadang nak masuk pun. 

Mini Petting Zoo

Sudahnya biras masuk di Dinosaur Adventure dengan anaknya, si adik. Saya dan encik suami masuk dengan si kakak ke Mini Petting Zoo. Adik ipar dan mak mentua tak masuk, tunggu di luar je. Mereka lepak makan cendol di Penang Chendul berhadapan je dengan tempat ni.

Mini Petting Zoo
Rumah hantu tak ada yang masuk, entrance dia macam tak seram

Masuk-masuk je kami beli makanan RM1, ada lobak merah dan kacang panjang untuk bagi makan arnab dan guinea pig (tikus belanda). 

Mula-mula masuk dah nampak ular. Ular jagung (cornsnake) namanya. Mulanya tak nampak, dia menyorok di sebalik batu. Tapi pekerja tu pegang dan letakkan di depan. Katanya ular ni tak berbisa, corak dia macam ular sawa.

Kita ni berbisa ke tidak, tetap lah tak jadi seorang pemberani. 

Mini Petting Zoo

Ular ada satu ni je. Lepas tu bersusun lah jenis-jenis cicak. Cicak ni pula, kita tengok pun dah geli. Cicak biasa pun geli, inikan cicak bermacam-macam jenis. 

Mini Petting Zoo

Dalam geli-geli pun, nak juga tu ambil gambar. Dah masuk kan, tak kan pandang je. Ambil jugalah gambar buat modal untuk blog. Begitulah kehidupan seorang blogger. Kena ambil gambar untuk content blog. Kann...

Mini Petting Zoo

Banyak pula spesis cicak/gecko ni sampai lupa entah apa nama dia. Setiap haiwan ni ada diletakkan maklumatnya. Saya pun entah kenapa lupa nak ambil gambar maklumat tu sekali. Ini yang nak marah dengan diri sendiri ni. Layan je lah gambar ye.

Mini Petting Zoo

Berlalu pantas di bahagian cicak, sampai giliran hedgehog (landak kecil) pula. Ada beberapa ekor je dalam bekas kaca ni. 

Mini Petting Zoo

Okay, hamster pula. Teringat dulu pernah bela hamster. Tapi kejap je sebab lepas seekor mati, seekor lagi menyusul. Orang kata nak bela harmster ni kena bela berpasangan. Betul ke? Kalau tidak nanti cepat mati. Entahlah.

Mini Petting Zoo

Si kakak ni dia nak main dengan arnab je ni. Nak bagi makan tu je sebenarnya. Yang lain dia tak berapa minat nak tengok. Takut dan penggeli reptilia agaknya. Kita layankan je lah dia bagi makan arnab-arnab ni.

Mini Petting Zoo

Tak cukup beli satu bekas makanan, beli lagi satu bekas. Pekerja pun bagi lebih sikit. Terima kasih kakak yang peramah lagi baik hati bagi makanan lebih. Dapatlah si kakak ni lama sikit bagi makanan pada arnab dan juga guinea pig (tikus belanda).

Mini Petting Zoo

Susah betul nak ambil gambar guinea pig ni. Laju betul dia bergerak. Jadilah gambar begini. Pandanglah dengan mata seni. Anggaplah gambar ni satu seni yang cantik. 

Tak lama kami masuk, lebih kurang 10 minit lebih macam tu sebab tak banyak sangat haiwannya. Bahagian last yang ada arnab tu. Ada juga haiwan lain yang saya tak ambil gambar. 

Tak tahulah bila kewujudan tempat dia. Bersebelahan dengan kedai Sports Direct yang baru di buka. Nampak sangat jarang ke sudut ni walaupun kerap ke AEON Nilai. Yelah, kita ni jarang nak jalan-jalan tanpa arah tujuan. Tahu nak shopping, lepas tu balik.

Tiket masuk tak silap saya RM10. Ke RM12 entah. Nak kata berbaloi tu macam tak berbaloi sangat dengan harga sebab tak banyak haiwan dan kejap sangat masuk. Tapi kira berbaloilah juga bagi anak-anak kenal dan bermesra dengan haiwan.

Lepak Sekejap Healing Di Payo Campsite

Sudah dijemput oleh anak buah dan kita pun janji nak datang, sampailah kami di Payo Campsite selepas membeli kuih apam johol KT. Sebelum tu kami dah beli kuih karipap tapi rasa macam tak cukup lah pula. Itu yang tambah beli kuih apam johol.

Anak buah dan keluarga kakak saya camping 3 hari 2 malam di Payo Campsite. Kita pun datanglah melawat lepak sekejap acah-acah healing gitu. Saya dan encik suami tak minat camping bermalam. Kalau untuk lepak sekejap tu okaylah.

Bukan apa, sejenis malas nak pasang buka khemah. Lagi satu payah nak pergi toilet malam-malam. Penakut pun ye.

Payo Campsite
Meriah orang ramai camping di tepi sungai sebelah kanan tu

Mereka dah sehari bermalam pacak khemah, kita baru lah ada kesempatan nak datang. Kebetulan Johor cuti Hari Hol Almarhum Sultan Iskandar, jadi anak-anak buah yang bersekolah pun ikut sekali. Cara healing budak sekolah, tetap dengan handphone masing-masing di tangan.

Payo Campsite

Tengah rehat sebenarnya tu. Baru lepas kena kerah basuh pinggan dan baru lepas puas mandi sungai. Baru nak rehat, ucu dia pula sibuk ambil gambar curi-curi. Nasiblah ye. Kalau tak ambil gambar, bukan ucu namanya!

Kami pula duduk lepak berborak di khemah lagi satu. Mereka pasang 4 khemah sekali. Kagum lah dengan orang yang rajin camping ni setup semua benda. Saya bawa kerusi healing sendiri je lah. Memang letak siap-siap dalam bonet kereta. Senang nak healing di mana-mana ada kerusi.

Payo Campsite

Sambil duduk lepak sambil memerhatikan anak-anak buah memancing di kolam depan khemah ni. Rancak masing-masing memancing. Banyak juga dapat ikan. Tapi ikan kecil dan dilepaskan semula. Cuma anak buah dapat seekor je ikan talapia besar. Selamat dah digoreng untuk makan malam.

Di tepi kolam ada bunga teratai yang cantik. Cantik bunga teratai ni kalau kembang.

Payo Campsite

Menarik juga suasana di Payo Campsite ni. Banyak aktiviti yang boleh dibuat selain memancing dan mandi sungai. Ada taman permainan dan juga kemudahan lain disediakan seperti bilik mandi, tandas, surau, kedai makan dan sebagainya. Ruang parkir pun banyak.

Payo Campsite

Berkenan dengan lampu ni. Kita pun potretkan dia. Ini dah dikira glamping lah kan. Siap ada dekorasi bagai. Flysheet tent ni wajib kena ada untuk perlindungan dari hujan kalau khemah tak waterproof, untuk elakkan khemah rosak terkena ranting kayu, getah pokok atau cahaya matahari. 

Payo Campsite

Tak hanya lepak-lepak dan berborak je. Jelajah sikit di sekitar kawasan camping. Ada sungai di tepi khemah. Anak sungai yang cetek airnya. Memang sesuailah untuk budak-budak kecil mandi-manda. Air pun tak berarus laju. Jernih je airnya tapi kalau berkocak, keruh jugalah sikit.

Payo Campsite

Landskap di sini pun menarik. Kita pun tumpanglah bergambar sekali. 

Payo Campsite

Walaupun cuaca nampak terang tapi bila ambil gambar di sini jadi gelaplah pula. Terpaksa lah kita gunakan filter ala Wes Anderson untuk bagi kesan gambar yang lebih menarik dan terang.

Payo Campsite

Khemah anak buah di belakang nun. Dia pilih tapak khemah yang hujung sekali untuk lebih privasi. Usai solat asar, kami pun beredar balik rumah. Dapatlah luang masa sekejap bersama keluarga dari Segamat. 

Untuk mereka yang suka camping, Payo Campsite ni macam best juga. Kata anak buah, pagi-pagi sejuk bukan main. Harga satu tapak pun murah je. Berbaloilah sangat.

Dapat Juga Membeli Apam Johol

Pernah makan apam Johol? Kalau tak pernah bolehlah membeli apam Johol original dari Johol. Apam ni kalau tak silap saya hanya popular di Negeri Sembilan je khususnya di Johol.

Saya tak pasti kenapa nama kuih ni apam Johol. Adakah berasal dari Johol? Mungkin ya. Bukan hanya dipanggil apam Johol, tapi dipanggil juga dengan nama apam daun rambai. Sebabnya apam ni dibalut dengan daun rambai.

Itu apa yang saya tahu lah. Kuih ni memang susah nak jumpa! Kebetulan saya ke Johol sebentar. Dah alang-alang tu, jomlah kita cari kuih apam Johol.

Mulanya kami berhenti di satu gerai di tepi jalan ada banner tulis apam johol. Tapi kena menunggu apam dikukus lah pula. 15 minit kena tunggu. Kami pula mengejar masa. Tak jadilah membeli.

Lepas tu kami google apam johol dan jumpa lokasi Warisan Apam Johol Masjid Tua. Tapi macam dah tak beroperasi je. Tutup dah ke?. Sudahnya kami waze dan jumpalah Apam Johol KT (Kak Tijah Apam Johol) yang tak jauh dari lokasi yang kami nak tuju tu.

Apam Johol

Kami singgah membeli apam Johol di Apam Johol KT yang terletak di tepi jalan besar. Lupa pula nak ambil gambar banner dan kedai.

Masa kami nak membeli, ada dua orang makcik di situ. Seorang tengah sibuk membungkus dan seorang lagi sedang keluarkan apam dari pengukus. 

Sempat saya ambil gambar apam johol dalam pengukus. Encik suami sedang berborak dalam bahasa (loghat nismilan) dorang lah. Dah jumpa geng, berborak lah apa lagi. Peramah betul makcik-makcik ni.

Seronoknya dapat kuih fresh from pengukus! Makcik tu kata lagi, ni nanti kejap je habis. Encik suami pun sambung, sakbis sakbis (Masak habis masak habis). Laku keras apam johol ni. Inipun ada orang KL booking 300 biji katanya.

Wahh..betul-betul popular kuih apam Johol Kak Tijah ni ye. Kami pun membelilah 2 plastic, asingkan 10 biji dan 20 biji. Yang 20 biji nak makan ramai-ramai nanti. 10 biji seplastik lagi nak bekalkan untuk kakak saya. 

Dah lama katanya teringin makan apam Johol. Saya pula kalau balik Pilah memang tak jumpalah kuih ni. Rezeki dia dan rezeki kamilah dapat makan apam johol yang dimasak panas-panas ni.

Apam Johol

Sampai je di destinasi, terus menjamu selera. Fuhhh..bukan main sedap lagi apam Johol ni. Aroma daun rambai ni membuatkan apam Johol ni bertambah sedap. Tak tahulah macamana nak diterjemahkan dalam perkataan. Apam pun just nice rasa manis dia. Tak manis sangat pun sebenarnya.

Gebu pula tu. Sedap betul! Anak buah dari Segamat pula tanya, mana kelapa parutnya? Eh eh, apam Johol tak makan dengan kelapa parut. Dia makan gitu je. Hihi...

Lepas ni kalau nak makan apam Johol dah tahu dah kat mana nak beli. Beli je dekat Apam Johol KT di Johol. Boleh waze terus untuk sampai ke lokasi.

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe Selepas Hiking

Alang-alang dah sampai Seri Menanti tu, jomlah kita sarapan di Buyau Hill’s View Weekend Café selepas hiking Bukit Sikai. Kedai makan ni hanya buka hari Sabtu dan Ahad je. Jadi, dah ada peluang tu haruslah kita singgah makan.

Apa yang menariknya Buyau Hill’s View Weekend Café ni berlatarbelakangkan bukit bukau di kawasan kampung dengan permandangan semulajadi yang menghijau disekelilingnya. Di hadapannya pula ada kawasan kebun yang diberi nama Ereen Azlina Plantation selaku pemilik kedai makan ni.

Sebelum ni kami pernah nak singgah makan di sini tapi masa tu ada event pula di situ. Ini kalilah baru ada rezeki menjamu selera di sini.

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Kami sampai dalam jam 8 lebih macam tu. Ada 2 meja dah berpenghuni. Okaylah masih awal dan tak ramai orang. Kami pilih meja yang berhampiran di jalan sebab permandangannya lagi cantik.

Tidak lama duduk, pekerja datang ambil pesanan. Banyak juga pilihan menu yang ada. Saya pilih nasi lemak biasa je. Encik suami nak pesan nasi lemak ayam rendang, tak ada lah pula. Sudahnya pesan nasi lemak telur mata je lah dia.

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Macam biasa saya pesan minuman panas, cappucino dan encik suami pilih macchiato. 

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Agak lama sikit menunggu pesanan sampai. Bila sampai minumannya, menyesal pula pesan air cappucino ni sebab rasa manis walaupun nampak susu tu sikit je. Kita dah biasa kurangkan manis. Bila manis sikit memang terasa lah. Minta air masak suam lepas tu.

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Terkejut bila air encik suami sampai. Kemain tinggi betul cawannya. Walaupun dia tinggi, tak bermakna air tu banyak ye. Sama banyak dengan cawan lebar tapi rendah. Sama je isipadu airnya. Saja tampilkan kelainan agaknya.

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Kemudian sampailah makanan yang kami pesan. Bau harum nasi lemak dengan daun pandan tu membangkit selera betul. Tapi sayangnya sambal tak pedas dan nasinya agak lembik sikit. Mungkin sebab baru lepas masak. Kalau ada yang suka tu, sukalah. Lain orang lain seleranya kan. 

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Sebelum datang saya letak harapan yang tinggi untuk rasa nasi lemak yang sedap. Tapi agak kecewa sikitlah di situ sebab kurang sikit. Tak pe, kalau singgah lagi kita cuba menu yang lain pula. Banyak juga pilihan menu yang menarik.

Selain meja di tepi jalan berlatarbelakangkan bukit bukau permandangan kampung, ada juga meja berhampiran tepi anak sungai. 

Sarapan Di Buyau Hills View Weekend Cafe

Best betul suasana bersarapan pagi di Buyau Hill’s View Weekend Café ni. Berkabus sejuk di kawasan kaki bukit. Memang syoklah sambil menghirup kopi panas dan makanan panas-panas. Harga pun berpatutan.

Bukan hanya tempat makan yang menarik. Boleh juga naik ATV ronda-ronda di sekitarnya. Untuk maklumat lanjut, boleh tengok di TikTok tuan kedai. Tapi masa saya datang, tak nampak pula kelibat ATV. Mungkin masih awal lagi masa tu kot.

Nak datang sini boleh waze 'Ereen Azlina Plantation'.

Hiking Bukit Sikai 2.0 Dengan Tahap Pace Leha-Leha

3 Ogos yang lepas, repeat hiking Bukit Sikai di Seri Menanti, Kuala Pilah. Masih meneruskan misi hiking, sebulan sekurang-kurangnya 2 kali sebulan. Setakat ini masih berjalan dengan lancar setiap bulan, tak ada mengelat lagi.

Kebetulan kami nak balik Segamat, alang-alang lalu Kuala Pilah tu jomlah kita belok masuk Seri Menanti kejap lalu pergi hiking. Pertama kali hiking Bukit Sikai bulan Jun yang lepas. Jadinya yang ni, hiking Bukit Sikai 2.0 lah gitu.

Sampai di pintu masuk Seri Menanti ni dah jam 7.04 pagi. Masih berkabus kebal. Harapnya dapatlah kita tengok awan karpet di puncak Bukit Sikai nanti.

Hiking Bukit Sikai

Tak lama pun naik Bukit Sikai ni. Kalau pace laju tu 10 minit dah sampai puncak dah. Kita ni masih pace leha-leha, 20 minit baru jejak kaki di puncak. Untuk laluan tu saya tak ambil gambar. Mungkin boleh rujuk dalam blogpost sebelum ni nak tahu trailhead Bukit Sikai.

Kami mula hiking jam 7.20 pagi dan sampai puncak jam 7.40 pagi. Laluan dia masih semak macam sebelum ni. Tapi laluan masih jelas. Kan bagus kalau ada yang baik hati menebas semak di situ. Lagi lapang lagi bagus. Risau kita kalau terpijak lubang.

Dulu-dulu, laluannya lapang dan terang macam jalan dalam ladang kelapa sawit. Bila dah semak ni, laluan dia jadi halus je lah. Kalau berselisih tu kena bagi laluan pada mereka yang nak naik.

Hiking Bukit Sikai

Dah sampai puncak, tak fikir lain dah. Fikir nak memotret dan rakam video je lah sebab dari jauh nampak kabus kepul-kepul macam awan karpet. Indah betul tengok depan mata.

Ingatkan tak ramai hiking di sini. Boleh tahan ramai juga di Bukit Sikai ni. Agaknya masing-masing mencari awan karpet. Nak mudah cepat sampai puncak dan dapat awan karpet, Bukit Sikai lah pilihan yang tepat.

Dan macam biasa, nak bergambar di hot spot tertentu kenalah beratur menunggu giliran. Kita pun tak berlamaan juga, faham orang lain nak bergambar juga kan. 

Hiking Bukit Sikai

Sementara yang ramai-ramai belum sampai atas lagi. Kita pulun bergambar sampai puas hati dulu. Nak duduk lama di batu ni. Tapi apakan daya, tak boleh berlamaan. Nanti marah orang belakang tunggu giliran nak bergambar. 

Hiking Bukit Sikai

Di batu yang lain, kita bergambar dengan papan tanda Bukit Sikai ni. Ke plaque nama dia? Entahlah. Bukit Sikai 280 M tinggi sikit daripada Bukit Kepayang.

Hiking Bukit Sikai

Tak lama bersantai di puncak ni. Jam 8.09 pagi kami gerak turun bawah untuk ke destinasi seterusnya. Apa lagi, cari makan lah. Sekian untuk rekod pace leha-leha di Bukit Sikai, Seri Menanti, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Hiking Bukit Sikai


Braces Monthly Review, B3

Sepatutnya appointment braces monthly review B3 bulan Julai pada 18 haribulan. Tapi terpaksa tukar tarikh sebab encik suami ada urusan. Bila tunda, dapat pula hujung bulan Julai iaitu 31 Julai. Bila kira-kira, gap hampir 2 bulan lah gitu sebab kali terakhir pada 8 Jun.

Usai urusan derma darah, berdesup terus ke Medissa Senawang sebab dah terlambat. Tak dapat lah nak berleha-leha lagi. Jom lah kita!

Braces Monthly Review, B3
Tempat wajib selfie, kena sempatkan bergambar di sini. Boleh buat kompilasi nanti buat kenangan. Lepas daftar, terus ke tingkat atas. Pilih warna getah O ring dulu. Tak lama menunggu, giliran saya di panggil masuk. Masih dengan doktor yang sama untuk bulan lepas Jun dan Julai ni.

Braces Monthly Review
Rambang mata nak memilih warna getah O ring

Walaupun rambang mata tapi saya dah pilih dulu warna apa nak tukar untuk bulan Julai. Saya pilih warna midnight purple.

Braces Monthly Review

Tapi bila letak pada bracket braces dia jadi macam warna purple cerah sikit pula. Warna purple ni antara warna pilihan ramai sebab tak mudah bertukar warna dan berikan kesan gigi lebih putih. 

Selain tukar getah O ring yang wajib ditukar setiap kali appointment, doktor tambah wire lace ties dan tukar wire saiz besar sikit untuk tegakkan gigi katanya. Bila pakai wire lace ties ni rasa tekanan tu bertambah sikit. Itu belum lagi pakai power chain

Braces Monthly Review, B3

Gigi yang dulunya bergerak dan senget sebab tak ganti gigi yang cabut dah kembali tegak semula masa bulan pertama dulu.

Disebabkan itu, terjadinya jarak antara gigi depan bawah. Dari depan tak ketara sangat. Tapi kalau dipandang dari tepi nampak juga jarak tu dari dekat. Masih belum rapat lagi. Agak lambat sikit ye progress dia. 

Tak mengapa, kita sabar je.Trust the process!. Pejam celik pejam celik dah hampir 3-4 bulan bersama braces. Sudah serasi bersama dan masih berpantang makan makanan keras. Perjalanan masih jauh lagi. 

Berputus Asa Sudah Nak Menderma Darah

Kali terakhir saya derma darah bulan Mac, dan itu juga kali pertamanya. Sepatutnya bulan Jun dah boleh derma darah semula. Disebabkan encik suami derma bulan April, jadinya kami nak derma sama-sama pada bulan Julai. 

Kami pun tengoklah di facebook page derma darah Negeri Sembilan nak tahu lokasi setiap minggu di mana. Nak derma darah di Hospital kena hari bekerja pula. Hujung minggu je lah ada peluang kita nak derma darah menerusi kempen derma darah bergerak (mobile).

Berputus Asa Sudah Nak Menderma Darah
  • 21 Julai (Lotus's S2)
Bacaan Hb (Hemoglobin) encik suami tinggi sebab semalam tu makan daging kambing selepas hiking Bukit Batu Sawa. Padahal sikit je pun isi daging kambing tu. Pun ada kesan juga ye. Sebelum ni bukan tak pernah jadi macam ni. Tapi itulah, masa pesan makanan tu terlupa yang esoknya nak derma darah. Haiyaaa...

Berputus Asa Sudah Nak Menderma Darah

Saya punya Hb lepas tapi BP (Blood Pressure) pula tinggi masa check kali pertama. Kali kedua turun sikit. Ketiga, masih tinggi. Doktor suruh duduk tepi berehat dan bertenang dulu. Lepas beberapa minit, check semula masih tinggi. Aduhaiii nervous sangat ke camna. 

Padahal check kat rumah sebelum pergi normal je, 118,120, 115. Agaknya saya dok memikirkan tentang BP ni tinggi kot. Risau bab ni je yang tak lepas.

  • 27 Julai (AEON S2)
Sebelum ke kenduri kahwin, baiklah kita derma darah dulu. Nanti kot termakan daging kambing, susah pula. Encik suami lepas kedua-duanya, Hb dan BP OK. Saya pula terkandas BP tinggi. Aduhaiii...

Berputus Asa Sudah Nak Menderma Darah

Apakah yang merasuk dalam fikiran saya ni sampai tak boleh dibendung. Masih fikir tentang BP tak lepas-lepas ni. Tapi encik suami tak derma sebab nak derma sekali dengan saya. 

  • 31 Julai (HTJ)
Sebelum pergi appointment monthly braces review di Medissa, singgah di HTJ (Hospital Tuanku Ja'afar) dulu derma darah. Encik suami layak menderma darah, Hb dan BP OK. Saya masih terkandas sebab BP tinggi. Tangan dah seram sejuk dah. Cuba bertenang pun tapi masih bacaan tinggi. 

Berputus Asa Sudah Nak Menderma Darah

Doktor bagi masa rehat-rehat dulu. Tapi lepas tu check semula pun masih tinggi. Takpelah, saya berputus asa sudah nak derma darah. Biasanya macam tu lah, asal check di hospital ke mana-mana mesti tinggi dari biasa BP tu. 

Dah ikut dah tips untuk turunkan bacaan BP tinggi, bersandar, bertenang, kaki jangan bersilang dan macam-macam lagilah. Tetap juga BP nak tinggi. 

Maknanya tak ada rezeki lah nak menderma darah lagi. Sekali tu je lah saya berpeluang derma darah. Saya dah putus asa, encik suami je lah menderma darah sorang-sorang. Nak check BP semula macam malas sebab dah agak lewat untuk urusan appointment braces pula. 

Kalau tak ada appointment boleh je saya bawa bertenang dulu sebab di sini tak ada orang pun. Tak ramai yang derma darah kalau di hospital ni. Sebab tu kena ada kempen derma darah bergerak supaya ramai yang menderma darah.

Berputus Asa Sudah Nak Menderma Darah

Kita ni tak ada darah tinggi atau makan ubat-ubatan pun. Tapi tu lah terlebih risau sampai bacaan BP tinggi mencanak. Selaku penderma universal, rasa kecewa lah juga bila tak dapat menderma.

Dulu nak derma tak cukup berat (merujuk kepada zaman study dan sebelum kahwin). Bila dah terlebih berat, takut tak hilang lah pula.  

Benda Tak Rancang, Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Hari Sabtu dua minggu lepas, menghadiri majlis kenduri kahwin di Orked Event & Space. Nama je duduk Seremban, tapi baru tahu wujudnya tempat ni. Cantik betul dekorasi luar dan dewan ni. Tak sempat nak ambil gambar pengantin. Pengantin lama tumpang bergambar je lah.

Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Balik dari majlis sebelum sampai rumah, singgah di Kedai Durian Farid di Jalan Jelebu. Tak rancang nak membeli durian pun. Tiba-tiba je rasa macam nak makan durian. 

Musim durian kali ni, ini kali kedua membeli durian di sini. Kedai ni memang sentiasa ramai orang. Siap upah RELA lagi untuk jaga parkir dan lalu lintas kenderaan keluar masuk. Makan modal juga ni.

Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Ada banyak juga pilihan durian. Berjenis-jenis ada. Kita ni nak beli durian udang merah. Sekali tak ada daaa...Katanya dah 2 minggu tak ada stok dari Johor. Terkejut juga tengok harga durian sekarang. Berlumba-lumba naik harga.

Sebelum ni encik suami beli 2 biji durian musang king dan sebiji 101 dah dekat RM200. Kali ni kami pilih durian kahwin kampung selepas di beri rasa durian ni. Rezeki juga dapat merasa seulas durian sebelum membeli. 

Kita ni malas nak kotorkan tangan sebenarnya. Nak makan di rumah je. Dah dia hulur bagi rasa, kita pun rasa lah. Rezeki jangan ditolak.

Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Kami beli 3 biji durian kahwin kampung, sekali balik tengok ada 4 biji. Dia bagi percuma ke dia tambah timbang sekali tak tahu lah. Selain durian kahwin kampung, beli juga sebiji durian 101.

Di kedai memang dia akan belah durian begini untuk tengok dan tunjukkan pada pembeli. Durian dia semuannya elok-elok. Berbaloi beli gitu.

Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Isinya tebal dan puas hati makan. Rasa durian kahwin kampung yang sedap juga. Dia tak berasid sangat macam durian 101. Saya suka durian kahwin kampung ni.

Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Pilih yang bersaiz kecil-kecil. Jadi dapat banyaklah durian tidur. Comel-comel je rupa paras dia. Yang ni kita bagi dia tidur dalam kulkas. Buat stok untuk esoknya.

Membeli Durian Selepas Kenduri Kahwin

Total hangus beli durian kali ni RM150 something untuk 4 biji durian kahwin kampung dan 1 biji durian 101. Okay insaf sudah nak membeli durian. Membeli pun kalau teringin je. Beli pun sikit je lah buat rasa-rasa. Keras betul harga buah durian sekarang sekeras kulitnya. 

DON'T MISS

Islamic, Isu Semasa, Malaysia
© Blog Sihatimerahjambu
si merahjambu