Slider

Lepak Sekejap Healing Di Payo Campsite

Lepak sekejap healing di Payo Campsite, Johol, Negeri Sembilan bersama anak-anak buah dan kakak dari Segamat
Sudah dijemput oleh anak buah dan kita pun janji nak datang, sampailah kami di Payo Campsite selepas membeli kuih apam johol KT. Sebelum tu kami dah beli kuih karipap tapi rasa macam tak cukup lah pula. Itu yang tambah beli kuih apam johol.

Anak buah dan keluarga kakak saya camping 3 hari 2 malam di Payo Campsite. Kita pun datanglah melawat lepak sekejap acah-acah healing gitu. Saya dan encik suami tak minat camping bermalam. Kalau untuk lepak sekejap tu okaylah.

Bukan apa, sejenis malas nak pasang buka khemah. Lagi satu payah nak pergi toilet malam-malam. Penakut pun ye.

Payo Campsite
Meriah orang ramai camping di tepi sungai sebelah kanan tu

Mereka dah sehari bermalam pacak khemah, kita baru lah ada kesempatan nak datang. Kebetulan Johor cuti Hari Hol Almarhum Sultan Iskandar, jadi anak-anak buah yang bersekolah pun ikut sekali. Cara healing budak sekolah, tetap dengan handphone masing-masing di tangan.

Payo Campsite

Tengah rehat sebenarnya tu. Baru lepas kena kerah basuh pinggan dan baru lepas puas mandi sungai. Baru nak rehat, ucu dia pula sibuk ambil gambar curi-curi. Nasiblah ye. Kalau tak ambil gambar, bukan ucu namanya!

Kami pula duduk lepak berborak di khemah lagi satu. Mereka pasang 4 khemah sekali. Kagum lah dengan orang yang rajin camping ni setup semua benda. Saya bawa kerusi healing sendiri je lah. Memang letak siap-siap dalam bonet kereta. Senang nak healing di mana-mana ada kerusi.

Payo Campsite

Sambil duduk lepak sambil memerhatikan anak-anak buah memancing di kolam depan khemah ni. Rancak masing-masing memancing. Banyak juga dapat ikan. Tapi ikan kecil dan dilepaskan semula. Cuma anak buah dapat seekor je ikan talapia besar. Selamat dah digoreng untuk makan malam.

Di tepi kolam ada bunga teratai yang cantik. Cantik bunga teratai ni kalau kembang.

Payo Campsite

Menarik juga suasana di Payo Campsite ni. Banyak aktiviti yang boleh dibuat selain memancing dan mandi sungai. Ada taman permainan dan juga kemudahan lain disediakan seperti bilik mandi, tandas, surau, kedai makan dan sebagainya. Ruang parkir pun banyak.

Payo Campsite

Berkenan dengan lampu ni. Kita pun potretkan dia. Ini dah dikira glamping lah kan. Siap ada dekorasi bagai. Flysheet tent ni wajib kena ada untuk perlindungan dari hujan kalau khemah tak waterproof, untuk elakkan khemah rosak terkena ranting kayu, getah pokok atau cahaya matahari. 

Payo Campsite

Tak hanya lepak-lepak dan berborak je. Jelajah sikit di sekitar kawasan camping. Ada sungai di tepi khemah. Anak sungai yang cetek airnya. Memang sesuailah untuk budak-budak kecil mandi-manda. Air pun tak berarus laju. Jernih je airnya tapi kalau berkocak, keruh jugalah sikit.

Payo Campsite

Landskap di sini pun menarik. Kita pun tumpanglah bergambar sekali. 

Payo Campsite

Walaupun cuaca nampak terang tapi bila ambil gambar di sini jadi gelaplah pula. Terpaksa lah kita gunakan filter ala Wes Anderson untuk bagi kesan gambar yang lebih menarik dan terang.

Payo Campsite

Khemah anak buah di belakang nun. Dia pilih tapak khemah yang hujung sekali untuk lebih privasi. Usai solat asar, kami pun beredar balik rumah. Dapatlah luang masa sekejap bersama keluarga dari Segamat. 

Untuk mereka yang suka camping, Payo Campsite ni macam best juga. Kata anak buah, pagi-pagi sejuk bukan main. Harga satu tapak pun murah je. Berbaloilah sangat.

20
( Hide )
  1. alhamdulillah, sangat best, tenang je melihat gambar sungai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suasananya sangat tenang dan mendamaikan. Memang sesuai sangatlah untuk kita healing-healing kan.

      Delete
  2. Seronok tengok gambar cantik, LZ fefeeling ada di sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lighting tengah on point rugi kalau dah memotret. hihi..Terima kasih kak.

      Delete
  3. Samaaa kita kak. Yg buat saya sampai skr tak jadi2 nak kemping, karena mikir pasang dan lepas tenda. Bukan mudah soalnya. Nak pakai yg disediakan camp site, saya terpikir pula, bersih tak, berbau tak etc 🤣.jadi memang lah terlalu overthinking, tak jadi2 nak kemping 🤭😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn..banyak faktor yang mendorong kita jadi overthinking lalu bermalasan untuk bercamping. hihi...

      Delete
  4. Uishh cantik tempat camping ni. Apam johol ti dah lama tak jumpa huhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik dan bersih tempatnya. Banyak aktiviti dan juga kemudahan disediakan. Apam johol memang payah nak jumpa.

      Delete
  5. Ialah Fiza, kita bab camping atau berkelah ni paling lemah bila terfikir toilet, kalau malam2 tu tetiba sakit perut, nak Kc ke .. gitulah, terus negatif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu penting sangat kan. Leceh juga kalau toilet di luar. Kita ni kurang rajin. Itu yang tak jadi-jadi tu. hihi...

      Delete
  6. Bestnya camping. Best kan minda bila tengok suasana kehijauan macam ni. Sekarang pun Nadia sebenarnya prefer nak tengok benda hijau berbanding extreme punya aktiviti haha. Agaknya sbb umur dah meningkat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Camping memang best. Dapat berkawan dengan alam, satu terapi. Agaknya lah kan. Rasa tenang begitu. Semakin meningkat umur ni nak tenang-tenang je kita.

      Delete
  7. Camping ni best. Tapi tu lah kan, nak pasang tutup tent dll tu, adus....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tu. Bab tu memang kurang rajin sikit. Lemah! hihi...

      Delete
  8. Bestnya! OM pun lama dah tak bercamping..

    ReplyDelete
  9. Bagus campsite macam ni..terjaga dan bebas dari masalah nyamuk or lalat kan..akak minat camping dan glamping tapi tunggu dulu la..suami x minat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Campsite dia bersih dan terjaga semuanya. Dia kena ada yang minat baru best.

      Delete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

blogger

DON'T MISS

Islamic, Isu Semasa, Malaysia
© Blog Sihatimerahjambu
si merahjambu