Terokai Dunia Sains Di Pusat Sains Negara Kuala Lumpur

Cerita bulan September haritu, kami ke Pusat Sains Negara di hari pertama sekolah lepas habis cuti sekolah. Dah habis cuti sekolah baru nak berjalan-jalan. 

Kisahnya sebab encik suami cuti hantar mak appointment. Ada masa petang tu kita jalan-jalan kejap. Terokai dunia Sains di Pusat Sains Negara.

Pusat Sains Negara

Kami pergi hari Isnin, dengan harapan tak ramai orang lah. Ye, memang tak ramai orang sangat. Dapat pula parkir yang tak berapa jauh. 

Pusat Sains Negara

Masuk-masuk terus encik suami beli tiket. Harga tiket Pusat Sains Negara seperti di bawah. Sangat berbaloi datang sini ramai-ramai sebab tiket murah.

TIKET BAYARAN MASUK

Dewasa (13 tahun ke atas) : RM 6.00
Kanak-kanak (7-12 tahun) : RM 3.00
Warga Emas (55 tahun keatas) : RM3.00
Kanak-kanak & Bayi (6 tahun kebawah) : PERCUMA
Orang Kelainan Upaya (OKU) : PERCUMA
Kumpulan Murid Sekolah Rendah (termasuk Guru)* : RM0.00
Kumpulan Murid Sekolah Menengah (termasuk Guru)* : RM0.00
Kumpulan Dewasa (minima 10 orang) : RM5.00

*Kalau nak masuk OBSKURA dengan add on harga lain.

Pusat Sains Negara

Kami pergi 6 orang. 3 orang dewasa, 1 warga emas dan 2 kanak-kanak. Total semua RM57.00 termasuk tiket masuk OBSKURA tu.

Nak masuk sini pastikan tak bawa makanan dan minuman. Botol air pun tak boleh. Payung dan barang-barang yang tertentu tidak dibenarkan di bawa masuk. Kena semak sebelum datang. Tapi kalau terbawa, ada tempat untuk letak barang-barang sebelum masuk. 

Pusat Sains Negara ada 3 bahagian

  1. Galeri pameran dalaman (indoor)
  2. Pameran bertema
  3. Zon pameran luaran (outdoor)
Kami sempat terokai dalaman dan pameran bertema je. Outdoor tak sempat sebab kami masuk pun dah jam 2 lebih macam tu. Mana sempat nak terokai semua tempat.

1. GALERI PAMERAN DALAMAN (INDOOR)

  • Akuarium Hidupan Marin

Pusat Sains Negara

Sementara menunggu encik suami membeli tiket, kami cuci mata tengok kehidupan marin yang berhampiran. Ada banyak jenis ikan yang dipamerkan.

Dah beli tiket, jom kita masuk!

  • Akuarium Ikan Air Tawar

Pusat Sains Negara

Masuk-masuk je akan melalui terowong besar akuarium ikan air tawar ala-ala akuarium Aquaria dan Oceanarium. Teruja tengok ada pelbagai jenis ikan dan pelbagai saiz. 

Pusat Sains Negara

  • Galeri Wonderspark

Pusat Sains Negara

Disini bermulanya alam sains untuk kita belajar tentang fenomena alam semulajadi. Tentang akua, angin, cahaya yang berkait dengan teknologi. Teruja tengok bagaimana sesuatu itu berlaku.

Dah penat berjalan dan bermain dengan alam sains, berhenti seketika boleh layan movie tentang bencana alam.

Pusat Sains Negara

Ketahui bagaimana ombak tsunami berlaku. 

Pusat Sains Negara

Tempat di bawah ni tak pasti ada ke tidak. Ke kami yang tak perasan atau tak sempat tengok.

  • Galeri Eureka

  • Kids’ Discovery Place

  • Peneroka comel

  • Kid’s World


Pusat Sains Negara

Kid's world ni berada di tengah-tengah bangunan. Sebenarnya ini tempat terakhir kami singgah sebelum naik ke tingkat dua. Disini ada banyak permaianan yang menarik untuk anak-anak. 

Ada taman permainan dan bermacam-macam jenis permainan interaktif untuk anak-anak explore. Menarik sangat. Paling menarik, piano gergasi ni.

Pusat Sains Negara

Agak lama juga habiskan masa di Kid's world. Anak buah dua orang ni bukan main seronok main lagi. Kalau dibiarkan memang disini je lah habiskan masa.

Kami terus bergerak ke tingkat dua.

Pusat Sains Negara

Saya pula rasa kagum dengan bumbung Pusat Sains Negara yang berbentuk bulat ni. Tak lupa untuk potretkan gambar di sini tanda hadir.

Pusat Sains Negara

  • Laluan ke Alam Sains

Pusat Sains Negara

Di sini boleh main bermacam-macam jenis permainan sains. Agak teruja juga di sini. Seronok! Mak pun seronok jalan-jalan tapi agak penat. Tak boleh jalan-jalan lama. Mujurlah ada banyak kerusi disediakan di sini. 

Pusat Sains Negara

  • I-Rays

Di sini seronok juga bermain dengan sinar cahaya. Tapi tu lah tak ambil gambar pula di sini.

  • Galeri Penerbangan

Yang ni kami hanya lalu je. Konon nak cuba permainan interaktif di situ tapi kena beratur. Malas lah pula nak menunggu sebab kejar masa nak ke tempat lain.

2. PAMERAN BERTEMA (OBSKURA XR)

Pusat Sains Negara

TAMAN DIGITAL

  • Luncur Pelangi

Pusat Sains Negara

Bahagian yang menyeronokkan, kita main gelonsor pelangi. Bila kita gelonsor dia akan jadi warna pelangi. Cuma yang tak bestnya sebab dia tak licin. Kena mengengsot lah pula. Gambar tak jelas sebab screenshot je dari video.

  • Jelajah Biru

Pusat Sains Negara

Sebenarnya jumpa ni dulu barulah jumpa luncur pelangi tu. Di sini disajikan dengan permandangan kehidupan laut di layar putih. Lighting tak on point, jadi gambar pun kabur.

  • Metro Tekno

Tak ada gambar di sini.

DUNIA FANTASI

  • Portal Poligon

  • Menangkis Serangan

  • Riak Rimba

Pusat Sains Negara

Di sini dapat menyaksikan kehidupan rimba di layar putih. Ada juga permainan interaktif. Kami tak sempat explore.

  • Cabaran Mendaki

Pusat Sains Negara

Anak buah cuba cabaran mendaki ni. Bolehlah ujian kekuatan kaki dan tangan. Dan juga keberanian. Ini untuk budak-budak je okay. Orang dewasa perhati je.

Okay, tempat terakhir yang kami singgah di tempat permainan ni. Maaf, saya lupa namanya. Dapatlah anak-anak buah main sekejap sebelum kami dihalau keluar. Eh takdelah kena halau hambat keluar. Pekerja cuma cakap dah tamat waktu dah. Jadi, kenalah kita beredar. Jangan buat-buat tak faham pula. 

Pusat Sains Negara

Kesian pula dengan si adik baru nak bermain dah kena berhenti. Si kakak pun tak puas main lagi. Tapi nak buat macamana kan. Dah nak tutup. Itulah, siapa suruh datang lewat. Jadi, untuk tidak kecewa macam kami kenalah datang awal. Sebaiknya waktu pagi lah. Kami dapat teroka 2 jam lebih je.

Tak tahu pun tempat ni besar rupanya ye. Ada beberapa tempat sedang renovate. Rasanya yang bahagian Dinosaur tu kot. Banyak juga permainan yang tak boleh main sebab rosak. Mungkin masa cuti sekolah ramai pengunjung datang kot. 

Outdoor memang tak sempatlah kami nak pergi. Outdoor percuma kot kalau tak silap yang ada water park sekali tu. Mungkin akan datang boleh cuba datang lagi jika ada kesempatan waktu.

3. ZON PAMERAN LUARAN (OUTDOOR)

  • Water Plaza

  • Taman Herba

  • Zon interaktif

  • Pocket Garden

  • Focal point

  • Garden of nature

  • Taman Prasejarah

  • Laluan interaktif


WAKTU OPERASI

BUKA : Sabtu hingga Khamis 9:00 pagi sehingga 5:00 petang (Tiket akhir jam 4.00 petang)
TUTUP : Jumaat

Untuk maklumat lanjut boleh rujuk laman rasmi Pusat Sains Negara. Sangat berbaloi datang sini. Anak-anak seronok boleh belajar macam-macam ilmu sains dan dapat bermain permainan interaktif yang boleh menjana minda dan kreativiti. Kita pun seronok!

No comments

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri.
Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan.
Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata maki hamun atau tidak menyenangkan tidak akan disiarkan.
Begitu juga dengan unknown profile. Harap Maklum. Sekian Terima kasih.

Powered by Blogger.